بهترين روش براي يادگيري چيست؟


ღ☂ღlove2loveღ☂ღ

*اینجا همه چی درهمه*

  • ● بهترين روش براي يادگيري چيست؟

 

 درس خواندن، به خاطر سپردن و بعد يادآوري و بازپس دادن اطلاعات خوانده شده،‌ تجربه‌اي آشنا براي همه کساني است که ميزاني از تحصيلات را گذرانده باشند. بسياري، هنوز محصلند يا به خاطر شغل يا سبک زندگي خود،‌ بايد اطلاعات را به خاطر بسپارند. اما اين کار براي همه ساده نيست و خيلي‌ها خاطرات خوبي در اين زمينه ندارند! اما بهترين راه براي به خاطرسپاري آموخته‌ها چيست؟

 

به گزارش وايرد، محققان براي پي بردن به پاسخ اين سوال، از 200 دانشجو خواستند يک متن کوتاه را بخوانند. همه آن‌ها براي مطالعه 5 دقيقه وقت داشتند و موضوع مورد مطالعه هم علمي بود. سپس دانشجويان به سه دسته تقسيم شدند. از گروه اول خواسته شد که متن را چندين بار بخوانند و با خود مرور کنند،‌ انگار که براي يک امتحان آماده مي‌شوند. از گروه دوم خواسته شد نقشه‌هاي مفهومي در مورد مطلبي که خواندند تهيه کنند و گروه سوم، 10 دقيقه وقت داشتند يک متن بدون چارچوب در مورد آن‌چه خوانده بودند بنويسند.

 

يک هفته بعد، به همه دانشجويان شرکت‌کننده در مطالعه سوالات کوتاه‌پاسخي داده شد تا ببينند چه قدر از متني که هفته گذشته خوانده‌اند را به خاطر مي‌آورند. همچنين از آن‌ها خواسته شد نتيجه‌گيري‌هاي منطقي خود از واقعيت‌هاي علمي خوانده شده را به تصوير بکشند. فکر مي‌کنيد کدام گروه عملکرد بهتري داشتند؟

 

نتيجه اين مطالعه نشان داد دانشجوياني که در مرحله اول مطالب خوانده شده را به صورت يک انشاي بدون چارچوب بازنويسي کرده بودند، بهترين عملکرد را داشتند. بعد از آن‌ها کساني بودند که با خود مانند آماده شدن براي امتحان، مطالب را مرور کرده بودند و در آخر گروهي قرار گرفتند که نقشه‌هاي مفهومي کشيده بودند.

 

همچنين از دانشجويان خواسته شد که بعد از گذشت يک هفته، از حفظ، نقشه‌هاي مفهومي بکشند و باز هم کساني که متن کوتاه و بي‌ساختاري را بعد از مطالعه در مورد اطلاعات خوانده‌شده نوشته بودند، بهتر از بقيه بودند،‌ حتي از دانشجوياني که در همان هفته اول،‌ نقشه مفهومي کشيده بودند هم بهتر توانستند از عهده اين تکليف بربيايند!

 

با اين حال نمي‌توان گفت که مرور کردن يا نقشه مفهومي کشيدن کارکردي نداشته،‌ چون دست‌کم در يک زمينه تاثير خوبي داشته است؛ وقتي از هر سه گروه خواستند ميزان يادگيري خود را ارزيابي کنند، دانشجوياني که متن را مرور کرده بودند و يا نقشه مفهومي کشيده بودند، نمره بيشتري به خود دادند. درست است که در حقيقت آن‌ها کم‌تر آموخته بودند، اما احساس‌ مي‌کردند که بهتر ياد گرفته‌اند!

 

 

 

  

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+ چهار شنبه 25 بهمن 1391برچسب:, 21:40 NaNaZ| |



طراح :‌صـ♥ـدفــ